Legenda jménem Tatra

Technika je fenomén, který nás denně obklopuje a doprovází. Pro zachování technických skvostů a řešení byly vytvořeny muzea a o jednom z nich bychom se dnes rádi zmínili. Je s podivem, jak některá řešení, mohou být geniální svou jednoduchostí a prozíravostí. Neuvěřitelná páteřová konstrukce naší Tatry, či řečeno srozumitelněji, vozidlo nemá klasický žebřinový rám, ale nosnou rouru, ke které jsou připojeny a výkyvné polonápravy a uložení kardanů a hřídelí, je uvnitř roury, což umožňuje jejich prakticky bezúdržbovost tohoto systému. Do souvislosti s tímto systémem se nezapomenutelně zapsal konstruktér Ledwinka, ke kterému se náš stát po válce nezachoval zrovna nejlépe a společně se svým stejně nadaným synem po všech peripetiích a vězněních, pokračovali dále ve vývoji v automobilce Steyr, ve Štýrském Hradci, neboli  Grazu. Zde nadále vyvíjeli tento systém na bezkonkurenčních terénních vozidlech Pinzgauer.

strojírenství

Vraťme se ale zpátky k Tatře a jejímu domovu, Kopřivnici, kde je otevřeno krásné muzeum v moderní budově a v několika patrech je ucelená modelová řada, která napovídá, jak významnou roli hrála Tatra, nejenom v dějinách automobilismu, v Čechách, ale i světově. Málokdo ví, že automobilka Tatra se nevěnovala návrhům, pouze automobilů, ale mezi skvosty Kopřivnického muzea patří i aerodynamický rychlovlak Slovenská strela, který dosahoval na tu dobu nevídaných rychlostí, při úžasném komfortu. Mezi exponáty zaujme také prototyp aerosaní s pomocným pohonným bubnem. Nezmínit se o automobilu, který nejen uchvátil, ale i ovlivnil svět a to Tatra, proudnicový typ 87.

nákladní automobily

Celá expozice je věnována vojenským vozidlům, která již od samého počátku zaujaly, pro své terénní schopnosti a spolehlivost, mnoha armád světa. Samostatnou kapitolou je sportovní oddělení a výčet, jen těch základních úspěchů, by byl na samostatnou knihu, ale nezmínit sedm vítězství v nejtěžší rallye světa Paříž Dakar, by byl opravdu hřích. Na závěr musí zmínit exponáty expedičních vozidel Tatra, pro jejichž propagaci udělali nejvíce pánové Zikmund s Hanzelkou a jejich svazky z cest po celém světě, byly vydány v tolika jazycích, že nepotřebují další komentáře. Bylo by dlouho o čem psát, ale nejde žít jenom z minulosti a tak přejeme Tatřičce, mnoho dalších úspěšných modelů.