Máte vše, co je pro podnikání zapotřebí?


1.       Oblékání
Styl oblékání, které je vhodné pro Vaše denní pracovní činnosti a případné setkávání s klienty či zákazníky, samozřejmě odvisí od toho, v jaké oblasti svou podnikatelskou činnost rozvíjíte. Pokud budete například prodávat surfovací prkna, pak od Vás zřejmě málokdo bude očekávat, že na schůzky se zájemci o Vámi nabízené služby, budete přicházet v nažehlené košili a čerstvě vyčištěném obleku s manžetovými knoflíčky. S podobnou vizáží byste měli nejspíš velké potíže se v daném oboru prodeje uživit a Vaši klienti by si mohli tak trochu „ťukat na čelo“.
taška podnikatele
Přesto je však více než vhodné na svůj zevnějšek vědomě hledět a snažit se – bez ohledu na to, jaký kousek oblečení na sobě právě máte – aby Váš styl ošacení odpovídal konkrétní situaci, na níž se připravujete. To, že by všechny kusy oděvu měly být čisté a bez skvrn či děr je pak samozřejmostí.

2.       Vstupování
Jedná se o jakýsi pomyslný druhý krom Vašeho projevu vůči okolí, který navazuje na již uváděné oblékání. Protože pokud Vás budou oblékat přední módní návrháři, ovšem v přímém kontaktu s obchodními partnery a klienty budete působit nepříjemně, neurvale, stydlivě, nebo jiným způsobem nepatřičně, můžete opět očekávat, že Vaše podnikatelská činnost zřejmě nebude mít dlouhého a slavného trvání.
podnikatel s návrhem
U vystupování je nutné mít na paměti dvě věci: Zaprvé – buďte hrdí na to, co děláte
a vystupujte vůči svému okolí se zdravým sebevědomím a vhodnou mírou sebedůvěry (protože nikdo si nepořídí nový účes nebo třeba notebook od „šedé myšky“, která bude při rozhovoru sotva slyšet a její projevy budou nasvědčovat tomu, že si není jistá, co vlastně chce). Zadruhé – vždy se řiďte společensky přijatelnými normami chování (společenskou etiketou), protože pouze na základě znalosti, osvojení a dodržování pravidel sociální interakce si můžete být jistí, že své komunikační protějšky nijak nepohoršíte či dokonce neurazíte.
pracovní nástroje podnikatele
3.       Etika
Pozor! Je nutné neplést si vzájemně etiketu (pravidla společenského chování) a etiku podnikání. Etika jako taková sestává jednak z dodržování zákonných norem vztahujících se v konkrétní zemi k podnikatelské činnosti, jednak také schopnost dodržovat vzájemné dohody a vnímat své případné konkurenty skrze optiku výzvy, nikoli ohrožení své existence a tomuto vnímání podřizovat své jednání.